Monday, May 25, 2015

ဆရာဦးေက်ာ္ဝင္းရဲ႕ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအား ေဟာေျပာခ်က္ (အပိုင္း - ၁)


အစ အဆံုးမဟုတ္ပါဘူး။ အစက ကၽြန္ေတာ္လည္း ေၾကာင္ၿပီး အသံဖမ္းမထားမိလုိက္လို႔ပါ။ အသံ file တင္ေပခ်င္ေပမယ့္ အသံသိပ္မၾကည္လင္တာရယ္၊ တိုးတိမ္ေနတာရယ္ေၾကာင့္ နာေထာင္လို႔ ရသမွ် စာရိုက္ၿပီး တင္ေပးလိုက္ပါတယ္။ ဒါဟာ အသံဖမ္းထားတဲ႔ 29 min ေက်ာ္ေက်ာ္ရွိတာမွာ ပထမ 6 min ေက်ာ္ေက်ာ္ပါ။ ေနာက္ရက္ေတြမွာ ဆက္ၿပီး တင္ေပးႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစားပါမယ္။ ဆရာဦးေက်ာ္ဝင္း အဆိုကို သေဘာတူမွ်သည္ ျဖစ္ေစ၊ သေဘာမတူမွ်သည္ ျဖစ္ေစ အသိပညာ တိုးတက္ေစဖို႔ ဖတ္သင့္တယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။
ေဟာေျပာခ်က္ႏွင့္ ကြဲလြဲခ်က္မ်ား ပါရွိပါက အသံမၾကည္လင္မႈအတြက္သာ မွားယြင္းရပါေၾကာင္း ခြင့္လႊတ္ၾကပါ။

-၁-
ပြင့္ပြင့္လင္းလင္းေျပာရရင္ ယခု အမ်ိဳးသားပညာေရး ဥပေဒထြက္တယ္။ ဘဝင္က်တာေတြလည္း အမ်ားႀကီးပါ။ သို႔ေသာ္ အဲဒီမွာ အမ်ိဳးသားပညာေရး ရည္မွန္းခ်က္ ေျပာေတာ့ ခုႏွစ္ခ်က္လား ကိုးခ်က္လား မသိဘူး ေတြ႕တယ္။ အဲဒီ ကိုးခ်က္လံုးမွာ behaviour changes ကို ဦးတည္တယ္။ capacity building ဦးတည္တာ အေတာ္ေကာင္းပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ to discover ကို ခ်ိန္ရြယ္တဲ႔အခ်က္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ျဖင့္ သိပ္မေတြ႕မိဘူး။ ဒါလည္း ႀကံဳလို႔ေျပာတာပါ။ ေနာ္ ဒါကို အျပစ္တင္ ေဝဖန္တဲ႔သေဘာ မေျပာပါဘူး။
ဒါေပမယ့္ သူတို႔ ဒီပညာေရး defination ကို ထုတ္ခဲ႔တဲ့ UNESCO ကေတာ့ to discover ကို ေတာ္ေတာ္ ဦးစားေပးပံုပါဘဲ။ discover မလုပ္ႏိုင္ရင္ အသစ္မရွာႏိုင္ရင္ ဒီပညာေရးဟာ life ျဖစ္မွာ မဟုတ္ဘူးဆိုတဲ႔ ေကာက္ခ်က္အထိလည္း ရွိပါတယ္။ အခု တစ္ဆက္တည္း knowledge, anti-knowledge ေနာ္ new-knowledge ဆိုတဲ႔ ျဖစ္စဥ္ကို ဘယ္လိုပညာေရးပံုစံနဲ႔ သြားမလဲ။ အဲ သမား႐ိုးက် ကၽြန္ေတာ္တို႔ ပညာေရးပံုစံမွာ learning ဆိုတာ ရွိပါတယ္။ သင္ယူျခင္း။ learning ဆိုတာ ဘာလဲဆိုေတာ့ သိၿပီး ရွိၿပီး ပညာေတြ knowledge ေတြကို စုေပးလိုက္တာ။ ဒါေတြ စုေပးရင္ ဒါ ပညာဘဲ။ ေနာ္ သင္ယူတာ။ အဲေတာ့ ဆိုလိုတာက ဆရာတစ္ေယာက္ရဲ႕ တာဝန္ဆိုရင္ ဆရာက စာအုပ္ထဲရွိတဲ႔ ပညာကို ေက်ာင္းသားေခါင္းထဲ ေရာက္ေအာင္ ပို႔ေပးတာ။ ဒါဆို ဆရာ့ရဲ႕ teaching တာဝန္ေက်ၿပီ။ ေက်ာင္းသားကလည္း ဆရာသင္သေလာက္ကို ခံယူႏိုင္မယ္ဆိုရင္ ေက်ာင္းသားရဲ႕ learning တာဝန္ေက်ၿပီ။ ဒီအထိ OK တယ္။ knowledge ကို learning နဲ႔ သြားလို႔ သူ႔ဟာနဲ႔သူ OK တယ္ ျပႆနာ မရွိဘူး။

သို႔ေသာ္ anti-knowledge ကို ဒီ သမား႐ိုးက် learning နဲ႔ ရပါ့မလား။ မရဘူးဆိုေတာ့ ေနာက္တစ္ဆင့္ စဥ္းစားပါတယ္။ un-learning un- လည္း negative sense ရွိေတာ့ learning သင္ယူျခင္း၊ un-learning မသင္ယူနဲ႔ လို႔မ်ား ဘာသာျပန္ရင္ လြဲမွာပါ။ ဒါေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဟိုတုန္းက Marx ဝါဒမွာ ဘာသာျပန္တဲ႔ negation ကို ယူၿပီးေတာ့ un-learning ကို ျငင္းဖ်က္သင္ယူျခင္းလို႔ စမ္းဘာသာျပန္ၾကည့္ပါတယ္။ ဒီထက္ ပိုက်စ္လစ္ၿပီးေတာ့ ပိုအဓိပၸါယ္ျပည့္စံုတဲ႔ ဘာသာျပန္ရွိလည္း ကၽြန္ေတာ္တို႔ အစြဲမထားပါဘူး။ ေျပာင္းလဲသံုးဖို႔ပါဘဲ။
အဲဒီ ျငင္းဖ်က္သင္ယူျခင္းဆိုတာ ဘာလဲဆိုေတာ့ လုပ္ခိုင္းတာက ရွိၿပီးသား ပညာေတြကို ေမးခြန္းထုတ္ခိုင္းတာ။ ဆရာကပဲ ေျပာေျပာ၊ တစ္ခါ စာအုပ္ထဲကပဲ ပါပါ။ ဟုတ္ေကာဟုတ္ရဲ႕လားဆိုတာကို ေမးခြန္းထုတ္ေနရမယ္။ ဝိဘဇၨလုပ္ဖို႔ပါ။ အဲဒါကို un-learning လို႔ ေျပာတာပါ။ အဲဒီလို ဝိဘဇၨလုပ္ႏိုင္မွ re-learning တကယ္ open minded နဲ႔ ေနာ္။ ဒီလို ေမးခြန္းေတြ ထုတ္လိုက္ရင္ ေမးခြန္းေတြလည္း အမ်ားႀကီး ထြက္လာမယ္။ အေျဖေတြလည္း အမ်ားႀကီးထြက္လာမယ္။ ျပႆနာတစ္ခု အေျဖတစ္ခုဆိုတဲ႔ အစြဲေတာ့ ေဖ်ာက္လိုက္ပါ။ အဲဒီ အေျဖထဲမွာ ျဖစ္ႏိုင္မယ့္ အေျဖေတြကို brain storming လုပ္ၾကည့္ပါ။ အဲဒါ re-learning ဘဲ။
အဲဒီေတာ့ ပညာမွာ knowledge, anti-knowledge, new-knowledge ဆိုတာ ရွိသလို ပညာေရးမွာ learning, un-learning, re-learning ဆိုတာ ေပၚလာတယ္။ အဲဒီေတာ့ ဒါေတြကို အသစ္အဆန္း ေျပာရေပမယ့္ တကယ္တန္း စဥ္းစားၾကည့္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဗုဒၶဘာသာ ျမန္မာလူမ်ိဳးေတြအတြက္ သိပ္အသစ္အဆန္းေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါ စာအုပ္ထဲလည္း ကၽြန္ေတာ္ ထည့္ထားပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဗုဒၶဘာသာေတြနဲ႔ ယဥ္ပါးၿပီးသာ မိလိႏၵပဥွာ၊ ဘုရားေဟာ မဟုတ္ေပမယ့္ ဆ႒မသဂၤါယနာတင္ရာမွာ မိလိႏၵပဥွာဟာ သဂၤါယနာတင္တဲ႔အထဲ ပါ,ပါတယ္။ အဲဒါ ေထရဝါဒဗုဒၶဘာသာမွာ အေရးႀကီးတဲ႔ က်မ္းတစ္က်မ္းျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီမွာလည္း ဒီသေဘာေတြ႕ပါတယ္။ မိလိႏၵမင္းႀကီးက ေမးတယ္။ ပညာရဲ႕ သေဘာက ဘယ္လိုရွိလဲဆိုတာ။ ႏွစ္ခု ေျဖပါတယ္။ အရွင္နာဂသိန္က။ ပညာဟာ မႈတ္လႊင့္ဖယ္ရွားႏိုင္တဲ႔ သတၱိလည္း ရွိတယ္။ ထြန္းလင္းေတာက္ပတဲ႔ သတၱိလည္း ရွိတယ္။ အဲဒီေတာ့ မိလိႏၵက ထပ္ေမးတယ္။ ဘယ္လို မႈတ္လႊင့္ဖယ္ရွားတာလဲ ဘုရား။ အဝိဇၨာ အေမွာင္ထုကို မႈတ္လႊင့္ဖယ္ရွားတာ တဲ႔။ ဆိုလိုတာက အေျပာင္းအလဲေတြ ေအာက္မွာ ေခတ္နဲ႔ အံေခ်ာ္လာတဲ႔ ပညာေတြကို knowledge ေတြကို ျပန္ၿပီး anti-knowledge လုပ္ၿပီး စိစစ္ခိုင္းတာ။ un-learning နဲ႔ ျပန္ၿပီး စိစစ္ခိုင္းတာဟာ မႈတ္လႊင့္ဖယ္ရွားတဲ႔ သတၱိမ်ိဳး ယူရင္ ရမယ္ထင္ပါတယ္။ ဆက္ေမးပါတယ္ မိလိႏၵက ဘယ္လို ထြန္းလင္ေတာက္ပတာလဲ တဲ႔။ ပညာဆိုတဲ႔ ဝိဇၨာနဲ႔ အဝိဇၨာ အေမွာင္ထုလႊမ္းေနတဲ႔ ေလာကႀကီးကို အလင္းေရာင္ေပးတယ္။ ဆိုလိုတဲ႔သေဘာကေတာ့ အခု ဒီျဖစ္စဥ္ေတြမွာပါတဲ႔ new-knowledge တို႔ re-learning တို႔ ဆိုတဲ႔ သေဘာလို႔ ထင္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ ဒီဟာေတြဟာ အသစ္လို႔ထင္ရေပမယ့္ တကယ္စဥ္းစားၾကည့္ေတာ့ အသစ္ဟုတ္မယ္မထင္ပါဘူး။ ဗုဒၶယဥ္ေက်းမႈထဲမွာ အေတာ္မ်ားမ်ား ပါၿပီးသားလို႔ ထင္ပါတယ္။ ဒီမွာ အေရးအႀကီးဆံုးကေတာ့ knowledge ဘာနဲ႔သြားမလဲ learning နဲ႔ သြားမယ္။ သို႔ေသာ္ ဒါနဲ႔ မလံုေလာက္ဘူး။ anti-knowledge ကို သြားဖို႔ un-learning နဲ႔ သြားရမယ္။ အဲဒါနဲ႔လည္း မၿပီးေသးဘူး။ ေနာက္ထပ္ အေျဖေတြ ထပ္စုရဦးမယ္ new-knowledge။ re-learning နဲ႔ သြားရမယ္။ ဒီ circle ႀကီးက စဥ္ဆက္မပ်က္ လည္ေနဖို႔ လိုပါတယ္။ အဲလို လည္ေနတဲ႔အခါမွာ recycle ျဖစ္ေနမွ ဖြံ႕ၿဖိဳးေနတဲ႔ ပညာရပ္ျဖစ္မယ္။ knowledge နဲ႔ new-knowledge ဟာ တကယ္ quantum leap လို ခုန္ကူးၿပီးေတာ့ ပိုပိုျမင့္လာမွသာ တိုးတက္မယ့္ ပညာေရးျဖစ္လိမ့္မယ္ တဲ႔။

-၂-
ဒီမွာ အေရးႀကီးတာက ပညာေရးနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ learning နဲ႔ un-learning ျဖစ္မယ္ထင္ပါတယ္။ learning ကေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ယဥ္ပါးၿပီးသားပါ။ un-learning ကေတာ့ အသစ္အဆန္း ျဖစ္ေကာင္း ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။
ဒါေလးကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ compare လုပ္ေပးႏိုင္ဖို႔ ဒီစကားေလးကို ေပးပါတယ္။ နံပါတ္တစ္ learning မွာ ေနာ္ ဆရာရဲ႕ ပညာေရးရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္ကိုက သိၿပီး ရွိၿပီး ပညာကို ေက်ာင္းသားကို လက္ဆင့္ကမ္းတာပါ။
ဆိုေတာ့ အဲဒီဟာကို ဘယ္သူက ဦးေဆာင္သလဲ။ ဆရာ ဦးေဆာင္တယ္။ teacher oriented သူ႔ဟာနဲ႔သူ သဘာဝက်တယ္။ ယခု anti-knowledge လုပ္ၾကေတာ့မယ္ဆိုေတာ့ အဲေလာက္နဲ႔ မလံုေလာက္ဘူး။
ေက်ာင္းသားကိုယ္တိုင္က ဒါေတြက အေျပာင္းအလဲမွာ ေနာ္ တကယ္ကို အံဝင္ခြင္က် ျဖစ္ေသးရဲ႕လား။ စေရြးကိုက္ေသးရဲ႕လား။ ကုိယ္ကိုယ္တိုင္ စဥ္စားမွ ရမွာ။ ဆရာက ၾကားဝင္စဥ္းစားလို႔ မရဘူး။ အဲဒီေတာ့
သူ႔က်ေတာ့ student oriented ျဖစ္လာၿပီ။ ဒါေလးကလည္း ယခု ျမန္မာျပည္မွာ လူေျပာမ်ားေနပါၿပီ။ သိပ္ျပႆနာ မရွိဘူးထင္ပါတယ္။
တစ္ခုကေတာ့ teacher oriented ေခတ္က class-room တစ္ခုရဲ႕ ဘုရင္က ဆရာဘဲ။ စာသင္ခန္းတစ္ခု ၾကည့္လိုက္မယ္။ ၿငိမ္ေနတယ္ဆိုရင္ ဟာ ဒီဆရာ သူ႔ဘာသာသူ ထိန္းႏိုင္တယ္ ဒါဟာ ဆရာရဲ႕
ဂုဏ္သိကၡာဘဲ။ အခု ေတာ္ေတာ္ လြဲသြားၿပီ။ class-room ကို ၾကည့္လိုက္မယ္။ ၿငိမ္ေနမယ္။ ဆရာကဘဲ အသံထြက္ေနမယ္။ ေက်ာင္းသားေတြက ၿငိမ္ေနမယ္ဆိုရင္ ဟာ ဒီဆရာ ဘယ္လိုလုပ္တာလဲ။
ေက်ာင္းသားကို ပါေအာင္ မေခၚႏိုင္ဘူး။ အသက္မဝင္ဘူး။ သိပ္မႀကိဳက္ေတာ့ဘူး။ ဒီလိုျဖစ္လာတယ္။ အရင္တုန္းက စကားပံုကလည္း ဆရာ oriented ေခတ္က ဘာလဲဆိုေတာ့ "ပညာရွာ ပမာ သူဖုန္းစား" လို႔
ဆိုတယ္။ ပညာရွာတဲ႔အခါမွာ ဆရာကို သူေတာင္းစားလို ေအာက္က်ိဳ႕႐ိုေသရမယ္။ အခုမဟုတ္ေတာ့ဘူး "ပညာရွာ ပမာ ကေလးကလား" လို႔ ျဖစ္ေနၿပီ။ ကေလးဆိုတာကေတာ့ ေမးသင့္မေမးသင့္ ခ်ိန္မေနဘူး။
ေမးခ်င္ ေမးပစ္လိုက္တာဘဲ။ ေက်ာင္းသားက အဲဒီလို ျဖစ္ေနဖို႔ လိုတယ္။ သူဖုန္းစားလို သိပ္႐ိုက်ိဳးေန႐ံုေလာက္နဲ႔ မလံုေလာက္ေတာ့ဘူး။ ဒီလိုေျပာလို႔ ဆရာေတြကို ေကာ္ဆဲေနဖို႔ ေျပာတာမဟုတ္ပါဘူး။
အရိုေသတန္ဖို႔ ေျပာတာမဟုတ္ဘူး ေမးရေအာင္ ေျပာတာပါ။ ေျပာခ်င္တာကေတာ့ teacher oriented နဲ႔ လိုက္ေလ်ာညီတဲ႔ obedient အမိန္႔နာခံတတ္တဲ႔ ဆိုဆံုးမလြယ္တဲ႔ ေက်ာင္းးသားက ဟိုတုန္းက
ေက်ာင္းသားေကာင္းဘဲ။ အခုမလံုေလာက္ေတာ့ဘူး။ ေမးခြန္းထုတ္တတ္တဲ႔ ေဝဖန္ဆန္းစစ္တဲ႔ အျမင္ရွိမွ တစ္နည္းေျပာရရင္ ဝိဘဇၨအျမင္ရွိတဲ႔ ေက်ာင္းသားမ်ိဳးမွ ပိုၿပီးေတာ့ ပညာေရးစနစ္သစ္နဲ႔
အံဝင္ခြင္က်ျဖစ္မယ္။
ဒီေနရာမွာ ကၽြန္ေတာ္ ဘာသာေရးထဲက ၾကားဖူးနားဝတစ္ခုကို ေျပာခ်င္ပါတယ္။ အဲဒါက ဘာလဲဆိုေတာ့ ဗုဒၶဘာသာကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာပညာရွိေတြနဲ႔ ျမန္မာဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြ ေရးတာနဲ႔
အေနာက္တိုင္းသုေတသီေတြ ေရးတာမတူတာေလးေတြ သြားေတြ႕တယ္။ ယခု ကၽြန္ေတာ္ ေျပာခ်င္တဲ႔ဟာက ႏိုင္ငံျခားက ပညာရွင္တစ္ေယာက္ေရးတဲ႔ ဗုဒၶဝင္စာအုပ္ထဲက ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဗုဒၶဘာသာသမိုင္းထဲမွာ
အေတာ္မ်ားမ်ား၊ ဗုဒၶဝင္သမိုင္းထဲမွာ ဗမာေတြေရးတာ ၾကည့္လိုက္တယ္ဆိုရင္ အရွင္ႏွစ္ပါးေပါ့ အဂၢသာဝကႏွစ္ပါး ရွင္သာရိပုတၱရာနဲ႔ ရွင္ေမဂၢလာန္ သူတို႔က ရွင္အသဇၨိက တစ္ဆင့္ ဘုရားနဲ႔ေတြ႕တယ္။ ဘုရားနဲ႔
ေတြ႕ၿပီးေတာ့ ဘုရားရဲ႕တရားကို နာရတာ တစ္ၿပိဳင္နက္။ ဒါေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ သမား႐ိုးက် အေတြ႕ရမ်ားတဲ႔ က်မ္းထဲမွာက်ေတာ့ ဘယ္သူက အရင္ရဟႏၲာျဖစ္သလဲ။ တၿပိဳင္တည္း တရားနာရင္းက
ရွင္သာရိပုတၱရာက အရင္ရဟႏၲာျဖစ္တယ္။ ၿပီးမွ ရွင္ေမာဂၢလန္ ျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ပညာ ဧတဒဂ္ေပးေတာ့ အရင္ျဖစ္တဲ႔ ရွင္သာရိပုတၱရာကို ေပးတယ္။
ကၽြန္ေတာ္ ဖတ္ဖူးတဲ႔ Leonard ဝတၳဳ အဲဒီစာအုပ္ထဲက်ေတာ့ တစ္မ်ိဳးျဖစ္ေနတယ္။ တၿပိဳင္နက္တည္းဘဲ နားေထာင္တယ္၊ ဘုရားရဲ႕ တရားကိုနာတာ။ ပထမဦးဆံုး ရဟႏၲာျဖစ္တာ ေမာဂၢလန္ ျဖစ္တယ္။ ၿပီးေတာ့မွ
ရွင္သာရိပုတၱရာ ျဖစ္တယ္။ အဲ ဧတဒဂ္ေပးေတာ့ ေနာက္မွျဖစ္တဲ႔ ရွင္သာရိပုတၱရာကို ပညာဧတဒဂ္ေပးတယ္။ အဲဒီမယ္ ညီေတာ္ အာနႏၵာက ဝင္ၿပီးေတာ့ ေစာဒကတက္တယ္။ အရွင္ဘုရားေပါ့ ရဟႏၲာ စျဖစ္တဲ႔
ေမာဂၢလန္ကို ပယ္ၿပီးေတာ့ ဘာေၾကာင့္ သာရိပုတၱရာကို ပညာဧတဒဂ္ေပးသလဲဆိုေတာ့ ဘုရားျပန္ေျပာတဲ႔ စကားေလးက ယခုေျပာခ်င္တာနဲ႔ ကိုက္ေနလို႔ပါ။ မွားခဲ႔လို႔ရွိရင္လည္း ဗုဒၶဘာသာပညာရွင္ေတြ
ေတာင္းပန္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ ဖတ္ဖူးတာတစ္ခုပါ။ အဲေတာ့ ဘုရားက ဘာျပန္ေျပာလဲ ငါ့သားငယ္ ေမာဂၢလန္ဟာ သြက္တယ္ ထက္တယ္ ဒါေၾကာင့္ ငါေျပာတာကို နားလည္ၿပီး တန္းရဟႏၲာျဖစ္တယ္။ ေအး
ငါ့သားႀကီး သာရိပုတၱရာကေတာ့ နက္တယ္။ ဟုတ္မွ ဟုတ္ကဲ႔လားလို႔ ဝိဘဇၨနဲ႔ ခ်ိန္ေနတဲ႔အတြက္ အခ်ိန္ယူရတယ္။ ဒါေပမယ့္ အဲဒီလို ဝိဘဇၨကရတဲ႔ ပညာက ပိုနက္တယ္။ ငါက ထက္တာထက္ နက္တာကို
ပိုႏွစ္သက္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ပညာဧတဒဂ္ကို သာရိပုတၱရာကို ေပးတယ္။ ယခုေခတ္ စကားနဲ႔ေျပာရရင္ေတာ့ deep and smart ေပါ့။ ရွင္ေမာဂၢလန္က smart ျဖစ္တယ္။ ရွင္သာရိပုတၱရာက deep ျဖစ္တယ္။
ဘုရားက deep ကို ပိုဦးစားေပးတယ္လို႔ အဓိပၸါယ္ေပါက္တယ္။ ကၽြန္ေတာ့္ဟဒယနဲ႔ ေတြ႔လို႔ မွတ္မိေနတာပါ။ မွားေကာင္း မွားႏိုင္ပါတယ္ ေနာ္ ဒါေတြကိုလည္း ႀကိဳေျပာပါရေစ။
ဟိုတုန္းက စာအုပ္ထဲက ပညာကို ေက်ာင္းသားေခါင္းထဲ ထည့္တဲ႔ function ဆရာရဲ႕တာဝန္က memorize ျဖစ္ေအာင္ လုပ္ရတာ။ အဲဒီေတာ့ အလြတ္က်က္ခိုင္းတန္လည္း ခိုင္းရတာေပါ့ဗ်ာ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔လည္း
က်က္ခဲ႔ရတာပါဘဲ။ ဒါကလည္း အလြတ္က်က္တာကို ပယ္ဖို႔ တရားေသေျပာလို႔ သိပ္မရဘူး။ ဥပမာ အလီမွ ရမထားရင္၊ အလီမွ မက်က္ရင္ေတာ့ ဂဏန္းက မတြက္တတ္ဘူးဗ်။ အဲဒီလိုမ်ိဳးကိုေျပာတာ။
ဟိုတုန္းကေတာ့ memorize နဲ႔ သြားတာ။ အလြန္အကၽြံဆိုရင္ေတာ့ မေကာင္းဘူး။ ယခုဟာက မူႀကိဳကေန Ph.D အထိ က်က္ေနရေတာ့ သိပ္မနိပ္ဘူးေပါ့ေလ ေနာ္။ အဲဒီေတာ့ memorize လုပ္ဖို႔နဲ႔ knowledge မွာ
ျဖစ္ေကာင္း ျဖစ္ေပမယ့္ anti-knowledge ၾကေတာ့ memorize ထက္အေရးႀကီးတာ analyse လုပ္ဖို႔ဘဲ။ ခြဲျခားစိတ္ျဖာဖို႔။ ေနာ္ ဒီသေဘာေတြကလည္း ဝိဘဇၨဝါဒတို႔ ကာလာမသုတ္(ေကသမုတၱိသုတ္)တို႔မွာ
ေဟာၿပီးသားေတြပါ။ ဒါေတြလည္း ရွိၿပီးသားေတြပါ။
ေနာက္ထပ္အေရးႀကီးတာကေတာ့ specialize နဲ႔ universal အရင္က ကၽြန္ေတာ္တို႔က specialisation သိပ္အားသန္တာ။ အခုက မရေတာ့ဘူး။ ျပႆနာတစ္ရပ္ႀကံဳရင္ စီးပြားေရးျပႆနာဆို
ေဘာဂေဗဒပညာရွင္ေတြ ေခၚမယ္။ အေျဖရွာခိုင္းမယ္။ မလံုေလာက္ေတာ့ဘူး။ အကုန္ခ်ိတ္ေနတာ။ စီးပြားေရးကလည္း ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ ခ်ိတ္တယ္။ ဥပမာ ေစာေစာက ကၽြန္ေတာ္ေျပာခဲ႔တဲ႔ ၂၀၀၁ နဲ႔ ၂၀၀၂ မွာ ခြရွိတဲ႔
double-dip recession ေပါ့။ w-shape နဲ႔ သြားတဲ႔ဟာ ပထမဟာက ေဘာဂေဗဒနဲ႔ ပတ္သက္တယ္။ ဒုတိယ recession က ႏိုင္ငံေရးနဲ႔ ပတ္သက္တယ္။ ၉/၁၁ ေပါ့။ အၾကမ္းဖက္ဝါဒ ဆန္႔က်င္ေရးနဲ႔
ပတ္သက္တယ္။ အဲေတာ့ တစ္ခုတည္း ကန္႔လို႔ မရဘူး။ ဘာသာရပ္ေတြ ကိုယ္တိုင္ကလည္း overlap ျဖစ္လာၿပီ။ အဲဒီေတာ့ ဒီမွာ specialize သက္သက္နဲ႔ေတာ့ မရေတာ့ဘူး။ universalize အထိ သြားဖို႔ လိုလာၿပီ။
အဲသလို စဥ္းစားတာ ရွိပါတယ္။

အပိုင္း(၂) ကို ဆက္လက္ဖတ္ရႈပါရန္

No comments:

Post a Comment